ForsideRpgFire Emblem Engage Review: Brilliant Meaty Strategy RPG Combat møder en mindre...

Fire Emblem Engage Review: Brilliant Meaty Strategy RPG Combat møder en mindre overbevisende verden

Fire Emblem fyldt 30 år tilbage i 2020, men man kunne tilgives for at tænke på sin seneste post, Fire Emblem Engage , som en forsinket 30 -års jubilæum. Det har den slags vilde festlige energi om det; Et Fire Emblem -spil med lidt af alting plus køkkenvasken og derefter nogle. Denne udviklingsmetode har positive og negativer i praktisk talt lige mål – men det er ikke desto mindre vanskeligt at ikke blive charmeret af, hvad Engage tilbyder som en spredt pakke.

Der foregår en frygtelig masse i Engage, men denne video prøver at koge den ned.

Som en serie er Fire Emblem strukturelt meget lig med ting som Final Fantasy og Persona, idet hvert spil normalt er en relativt lukket affære. Der er crossovers, og meget lejlighedsvis er der direkte efterfølgere, men for det meste står hvert spil på egen hånd, der primært er forbundet med strategi RPG -mekanik, der er finjusteret og aromatiseret i hvert spil med unikke gimmicks. Sådan er tilfældet med Engage, men med fanservice for seriens fortid både bulkede ud og strømline på én gang. Så modstridende som det ser ud til.

Til denne titel kaldes gimmick engagesystemet, og denne titulære mekaniker er også den primære ledning, gennem hvilken denne titel nostalgi strømmer. Det handler specifikt alt om at udstyre ’emblemringe’, specielle genstande, der slags indeholder essensen og bevidstheden fra tidligere helte fra hver af de tidligere Fire Emblem Adventures. Emblemarakterer kan ikke eksistere på slagmarken som diskrete enheder, men enhver karakter kan poppe på en bestemt karakters ring og derefter få evner, våben, færdigheder og en generel opgradering som et resultat, både passivt, og når du ‘engagerer sig’ med ring, fusionerer udstyret og emblemet til en superdrevet tilstand.

De 12 lanceringsemblemer og det faktum, at de kan være udstyret på en lang række Engages traditionelle pakke med nye Fire Emblem -enheder, fører til et overraskende stærkt nyt lag med dybde til spillets mekanik, og i det hele taget er dette faktisk det mest strategisk kødfulde Fire Emblem på nogen tid. Mere end det giver det imidlertid faktisk dette ildemblem noget virkelig unikt og fremragende i pantheonet i serien inden for sit kampsystem. Andre nylige Fire Emblem -spil har differentieret sig gennem systemer uden for kamp. Engage er imidlertid ivrig efter at bøje sine SRPG -muskler.

Nostalgi kan ofte være lidt af en konceptuel marengs i en serie denne gamle, men her er det blevet brugt godt. Ja, det er spændende at se folk som Marth, Ike, Lyn eller endda Lucina igen – men det er også lige så spændende at eksperimentere med, hvordan man implementerer deres evner på slagmarken – og gennem hvem. Hvert emblem har nogle virkelig magtfulde evner, selvom hvor ofte de kan bruges, er begrænset – hvilket betyder, at du har en interessant strategisk kvarter med hensyn til hvornår man skal bruge dem, og også hvem hver ring skal være udstyret til.

Det er en god strategi RPG -ting og en kraftig dosis nostalgi. Men det kommer også til noget af en omkostning – og det er i et område, der kan skuffe fans af den sidste store titel i serien, Mega -Hit Fire Emblem: Three Houses. Historien bare … er ikke så god.

Meget af dette, tror jeg, er ned til strukturen i spillet. Den karakteropbyggende ‘paralogues’ er nu stort set fokuseret på emblemerne i stedet, hvor de tager spillere på nostalgi-ture, hvor emblemerne kort genoplever kampe fra deres fortid og fra spil, fans vil huske, herunder remixet musik og genskabte kampkort. Oprindeligt, som en fordybende dosis af nostalgi, er dette strålende – indtil du er klar over, at det delvis kommer på bekostning af de originale karakterer og verden af ​​Engage.

Dette kombineres med spillets beslutning om at give dig en ret aggressiv strøm af nye krigere, udjævnet og klar til at tackle den næste historiemission for at betyde, at du føler dig mindre presset til at tilbringe lang tid med den nye rollebesætning af karakterer. Når du flytter for at lære dem bedre at kende, føler mange sig relativt tyndt karakteriseret, med lidt af nuancen, der findes i tre huse. Ja, tre huse var anime-ass-ting. Ingen benægtelse. Men det var det med overraskende dybde. Engage er meget mindre som det.

"" Dine handlinger uden for slaget er lige så vigtige som dine handlinger i kamp.

Faktisk uden for kamp er dette slags et tema med Engage. Hovedfortællingen er for eksempel for ligetil til sit eget bedste, og selvom Hub -zonen i Somniel har endnu flere sideaktiviteter og distraktioner til at deltage i end i tre huse, vurderede jeg faktisk ikke halvdelen af ​​dem. Alt er valgfrit, men det hele er også så valgfrit, at fordelene og belønningen for at deltage i de fleste af disse systemer næppe gør en forskel for dit eventyr. Når ting gør en forskel, er der stadig den generelle følelse af, at værktøjet omkring Somniel er mere overvældende end tre huse kloster nedetid nogensinde var.

Faktisk er det bedste af klosterets energi nu blevet erstattet til en helt ny funktion, evnen til at gå rundt i områder, der repræsenterer omgivelserne i hver kamp. Her kan du debrief med dine krigere, tale med de lokale, som du har hjulpet med, og nab et par samleobjekter. Det er en chill lidt tid, og jeg kan virkelig godt lide det. En anden ting, jeg virkelig kan lide, i øvrigt, er, at personalekalender- og tidssystemet er væk. Hver gang du vender tilbage til Somniel, kan du dræbe så meget tid, som du vil eller gå videre til den næste kamp. Dette gør Engage Simpler at spille som en stram-snøret strategi RPG.

Jeg kan ikke lide historien og karakterarbejdet for at være klar. Jeg elsker altid at tilbringe tid med Anna – som for mine penge skulle have en fremtrædende rolle i hver enkelt titel, som hvordan der altid er et CID i Final Fantasy. Der er nogle stærke historie øjeblikke. Den lyse karakterdesign, inklusive hovedpersonen, voksede faktisk på mig over tid. Og jeg elsker, at der er en nation i dette spil, Solm, med royalty i farve og flere mørkhudede spillbare festmedlemmer. Y’See, ikke alle fantasiverdener skal være helt hvide!

"" Ligesom Sonci skal du holde øje med ringene.

Så ja. Jeg hader ikke Fire Emblem Engage Story, heller ikke hvad den gør, når du er uden for kamp. Selvom det også er fair at sige, at sammenlignet med tre huse, føles den side af spillet et touch -underordnet. Selvom der er mere af alt takket være den køkkenvasketilgang, er ikke al den mængde lige så høj kvalitet – og det er en skam.

På den anden side er Fire Emblem imidlertid bestemt bedre end tre huse, og det er som en strategi RPG. Det er sandsynligvis lidt let i normal tilstand for dem, der er mere erfarne i serien eller genren – men skru det op til hårdt, og det er en rigtig eksplosion og et af de mest mekanisk tilfredsstillende Fire Emblem -spil i mange år.

På nogle måder føles denne fokusskift tilbage til SRPG-grundlæggende elementer som en mulig kursskorrektion efter den betydelige ‘personafikering’ af tre huse. På den anden side føles dette spil stadig som om det stræber efter at gifte sig med old-school Fire Emblem med de nye ideer. Som fan af ældre ildemblem og strategispil generelt var jeg begejstret over at se dybden af ​​kamp og det niveau, som du kan gøre kæmpet for dit absolutte fokus. Det er stadig sandt, selvom Engage ikke helt får balancen i sin udførelse lige på en måde, der kan sætte en lille undergruppe af tre huseelskere ud. Det er stadig en enorm tilfredsstillende oplevelse, sind. Det er engagerende – undskyld, jeg var nødt til at få det ind – og en let anbefaling.