ForsidePs4Spider-Man: Miles Morales anmeldelse - mere af det samme, men med nogle...

Spider-Man: Miles Morales anmeldelse – mere af det samme, men med nogle fantastiske visuelle opgraderinger på PS5

Spider-Man: Miles Morales er en meget typisk slags konsolstarttitel.

Det er imponerende steder, men klart rodet rundt i resterne af den sidste generation. Det er en kortere oplevelse, som helt sikkert vil have gjort den nye generations udvikling lettere. Når det er sagt, er det også indholdsrige nok til, at det er den ideelle afslappende binge, hvormed du kan lette dig ind i din smarte nye hardware.

Spillede du 2018’s Spider-Man på PS4? Hvis du gjorde det, har du allerede en ret god idé om, hvordan du vil have det med Miles Morales. Dette er et spil, der kører på den samme teknologi, med mange af de samme spilsystemer og mekanik på plads. Miles er bare anderledes nok end Peter Parker til at være distinkt, men han er i sidste ende stadig Spider-Man.

Det betyder, at du stadig værktøjer rundt i New York, ligesom i det spil. Det er i det væsentlige den samme åbne verden, skønt nu på en anden tid af året, med Miles Morales en julehistorie, som desværre ikke rigtig gør nok med tiden på året til at føle, at julen er central i fortællingen. Det er en skam, som jeg elsker når medier gør det, med det typiske eksempel naturligvis at være Die Hard – selvom et middelmådigt spil som Dead Rising 4 selv i spil blev forstærket af dets julekryds. Stadig er det iskolde, dekorerede New York i det mindste smukt, og dem der pakker dette ud den 25. vil finde tingene passende sæsonmæssigt nok.

At spille dette nye Spider-Man-eventyr opdeles i nogle få grundlæggende kategorier. Først vandrer du rundt i den åbne verden ved at svinge, løbe, klatre og mantle rundt om de tårnhøje bygninger i New York. Det føles stadig godt, og Miles har sin egen unikke måde at bevæge sig på og svinge, der adskiller ham fra Peter.

Traversal er sjovt, men det bruges også til at komme fra punkt til punkt. Historiemissioner og mere narrativt involverede sideopgaver vil være dine primære anløbspunkter, men der er også en grab-taske med enklere, kortere ‘Friendly Neighborhood’ -opgaver, som Miles henter gennem sin mobiltelefon. De tilfældigt genererede, uendeligt gentagne forbrydelser fra 2018-spillet er også tilbage og dukker op, når du rejser gennem spilverdenen. Endelig er der en række samleobjekter, der kan få fat, som igen føder til dine karakteropgraderinger og færdiggørelsesprocent.

Alt dette ligner temmelig 2018 Spider-Man, selvom der er mindre præsentationsændringer, der passer bedre til Miles-karakteren. Det samme gælder kamp; det er stadig den rytmiske, combo og undvige tunge superhelt, der først kæmpede af Arkham-spilene, og der er stadig stealth-segmenter, der på samme måde låner fra den kappede korsfarer, men Miles har unikke kræfter, der adskiller sin Spider-Man fra hinanden.

De to vigtigste af disse forskelle er Miles ‘bioelektriske giftkræfter og hans evne til at blive usynlig. Giftkrafterne giver dig mulighed for at angribe med elektriske zaps, der kan sprede sig mellem fjender og efterlade dem mere sårbare over for andre angreb. At blive usynlig er ret indlysende, og det gør stealth meget sjovere i dette spil. Fjernelser, der tidligere var umulige, er nu mere realistiske, da du kan udføre dem, mens du er tilsløret og derefter lynlås tilbage til et skjulested, inden den meget begrænsede aktive camouflage udløber.

Som jeg sagde tidligere, føler Miles sig tilstrækkelig anderledes end Pete til at blive defineret, men ens nok til at alt, hvad der fungerede omkring 2018’s Spider-Man, forbliver intakt. Det er let iterativ på en måde, der måske ikke ville gå så godt i en ‘fuld efterfølger’, men det er temmelig forstået, at dette mere er en stop-gap spin-off slags aftale.

Når vi taler om det, så lad os tale om størrelsen på spillet. Sammenligningen med noget som Uncharted: Lost Legacy er faktisk ret retfærdig. Kernehistorien tager sandsynligvis en lignende slags tid inden for 7-10 timers rækkevidde. Jeg polerede det meste af sideindholdet til en samlet færdiggørelsesprocent på 98%; det tog mig lidt over 12 timer, hvilket føltes lige godt for mig. Den næste generations karakter af dette spil betyder, at det stadig har en rabatpris sammenlignet med de fleste nye udgivelser, men det er også dyrere end et PS4-generationsspil af samme størrelse som 2017s Lost Legacy. Tag fra det, hvad du vil.

Historien fortalt her er også ivrig efter at understrege forskellene mellem den originale og den nye Spider-Man. Miles er utroligt godt realiseret med en troværdig rollebesætning af karakterer. Stor stolthed er taget i Miles ‘status som en blandet racehelt fra afroamerikansk og puertoricansk arv, og som biracial person er det sjældent og spændende at se, at det repræsenterer godt i videospil. Gennemførelse af en række sidetekster fører til en kort, men fremtrædende og ujævn sort hyldest til Black Lives Matter, som både er overraskende og behagelig at se i et stort budget, almindeligt videospil.

Dette er et PlayStation 5-lanceringsspil, men det kommer også til PS4. Jeg har ikke testet PS4-versionen, men antager, at den er i orden – den mangler de PS5-eksklusive forbedringer, men Spider-Man kørte godt på PS4 i 2018, og dette spil er så ens, at det sandsynligvis ikke har nogen større præstationsproblemer.

Som en PS5-lanceringstitel er Miles Morales, som jeg sagde, en slags klassisk dag-et-spil. Eksklusivt eller ej, lanceringstitler bliver ofte portet fra den forrige generation og pænet op, og det føles sådan. Hvad der er imponerende er, hvor meget kerneegenskaberne i PS5 pænt indgår i procedurer uden at føle sig forstyrrende eller over-the-top.

Den brændende hurtige SSD-lagring betyder, at belastninger f.eks. Er dumme. Hurtig rejse er ikke længere en opgave, fordi det er stort set øjeblikkeligt. Visuals skærpes pænt med silkeblød ydelse i 4K med HDR – og så er der strålesporing. Den haptiske feedback og de adaptive udløsere bruges, men så subtilt i denne særlige titel, at du ikke bemærker dem meget.

Strålesporing ser ud til at være den funktion, der mest begejstrede udviklerne på Insomniac, fordi det er absolut overalt i dette spil. Det har en fremragende implementering – og hvis du stopper et øjeblik for at holde fast ved siden af ​​en skyskraber og se, hvordan refleksioner af New York i realtid males på dets enorme vinduesruder, vil du blive imponeret. Nogle af Miles ‘edderkoppedragter har også overflader, der også viser strålesporede refleksioner – og det ser godt ud, når han er i bevægelse. Af og til vil du se strålingssporede refleksioner ‘pop-in’ på en overflade, hvis du bevæger dig hurtigt og stopper pludselig, men det er sjældent.

Faktisk går strålesporing sandsynligvis langt for at få denne PS4-titel til at føles mere som et næste generations spil. Nøglekaraktermodellerne er for eksempel stadig smukke og imponerende, men de er ikke ulige det, vi allerede har set på PS4. Realtidsbelysning forbedrer hele verdenen, men sparker alt op.

Og ærligt, det er det. Jeg gentager igen – hvor meget kunne du lide Spider-Man i 2018? Hvis du elskede det, er dette mere af det samme. Hvis du aldrig har spillet det, forbliver dette et sjovt og engagerende heltespil i åben verden, der er relativt ubeskattet, hvilket svarer til et popcorn-action-flick. Hvis du hadede det forrige spil, så giv det naturligvis en glip af. X-Factor er prisen, som for nogle måske er for rig til hvad der i det væsentlige er en forstærket udvidelse.

Launch-spil huskes sjældent som jordskærende oplevelser år senere, men på det tidspunkt føles elementer af dem altid magiske. På PS5 har Miles Morales begge disse følelser nede – det er velkendt og ikke overraskende, men noget af dets tekniske præsentation vil ikke desto mindre wow dig. Hvis du henter en PS5 på lanceringsdagen, vil det helt sikkert gøre det.

Version testet: PS5. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren med henblik på denne anmeldelse.