ForsideReviewSuper Mario 3D All-Stars anmeldelse: en barbeindpakning omkring tre sten-kolde klassikere

Super Mario 3D All-Stars anmeldelse: en barbeindpakning omkring tre sten-kolde klassikere

Pakken, der bundter dem sammen, kan være lidt bare-bone, men Super Mario 3D All-Stars har tre absolutte klassikere. Det vil altid være en god værdi.

Hvordan gennemgår du en genudgivelse? Dette er et spørgsmål, som videospilmedierne har måttet regne med et stigende beløb i de seneste år. Scorer du spillene som en helhed eller bare kvaliteten af ​​ompakningen? Alle ved, at Super Mario 64 er en utrolig klassiker, men slår du den ned for dens tidlige 3D-sving eller accepterer dem som en del af spillets historie og alder?

Med Super Mario 3D All-Stars er et bestemt element kompliceret: paradigmet for, hvor meget du scorer de originale spil versus hvor meget du scorer indpakningen, der bringer dem til dig på en moderne maskine. Denne pakke indeholder tre af de bedste 3D-platforme nogensinde er lavet – Mario 64, Sunshine og Galaxy. Alle tre spil kører som du forventer, og holder meget af deres oprindelige udgivelser intakte på godt og ondt. Men pakken, der binder disse tre spil sammen til en udgivelse, er mildt sagt grundlæggende. Da dette er den store 35-års fødselsdagsudgivelse for Mario, forventede jeg ærligt talt lidt mere.

Så her er hvad du får. Start i hovedmenuen i 3D All-Stars, så ser du de tre spil samlet. Du kan starte i hver enkelt med et enkelt tryk på en knap. Kom ind i hvert spil, og de er stort set uændrede bortset fra mindre fejlrettelser, lejlighedsvis kunst-touch-up og tutorial sprog ændret for at afspejle Nintendo Switch-kontrollerne. Hvis du vil bytte spil, trykker du på minus-knappen for at åbne en menu, hvor du hurtigt kan hoppe tilbage til titelskærmen og ind i et andet spil. Det er simpelt, men glat.

Også i menuen er muligheden for at lytte til de komplette soundtracks i hvert spil. Dette er dybest set den eneste bonusfunktion; der er ingen oplåsbare konceptkunst, retro-tv-reklamer, udviklerinterviews eller noget lignende. Det er spillene og lydsporene – hvilket er fint, men også efterlader man lyst til. Det er trods alt Marios fødselsdag.

Hop ind i spilene, og det bliver klart, at dette er trofaste genskabelser. Nogle gange virker denne tro endda lidt fjollet. Tag for eksempel Mario Galaxy, hvor menuer stadig kontrolleres ved hjælp af en markør, ligesom de var på Nintendo Wii. Heldigvis har kontakten den nødvendige hardware inden for sine glæde-ulemper for at gøre dette muligt, men det faktum, at du ikke bare kan stikke rundt med den analoge pind, føles underligt. I spillet er kontrolelementernes bevægelseselement ikke nødvendigt hele tiden, men det er også en nødvendig komponent i den måde, Galaxy er konstrueret på – så der giver det mere mening. Det faktum, at du er nødt til at bruge en markør, hver gang du vil gemme spil, er dog mærkelig.

I Mario 64 er der foretaget nogle rettelser. Nogle bugs er blevet klemt, og smuthuller, der har tjent den hastighed, der kører og sekvensbryder samfund godt i næsten 25 år, er blevet lukket. Noget sprite-arbejde er blevet rørt op for ikke at være et sløret rod – men generelt er dette spillet, som du husker det. Et fanprojekt til dekompilering af Mario 64 og opbygning af en indbygget pc-port har resulteret i stærkt modificerede versioner af spillet med funktioner som strålesporing, nye karaktermodeller og widescreen-understøttelse: dette har intet af det. Det er en 4: 3-præsentation og stort set de samme visuals som før. Det er trofast på godt og ondt, hvilket betyder, at det stadig er forbløffende, men også helt føles dets alder.

Solskin er en polariserende elsker det eller hader det frigiver, men dets charme bevares her. Jeg finder det stadig lidt af et frustrerende, fiddly spil, men der er noget ved energien og den lyse overflod af det, der skiller sig ud selv i Mario’s farverige verden. Mine problemer med, hvordan det styrer, bliver sandsynligvis ikke massivt hjulpet af det faktum, at det var stærkt bygget omkring GameCube-controlleren, som ikke er kompatibel her, selvom du har Smash Bros.-adapteren. Det føles mindst naturligt hjemme på kontakten, men spiller stadig fint.

Jeg overlader dette til de rigtige hardcore-teknikere og reverse engineering-genier at finde ud af, når spillet faktisk er lanceret, men hvis jeg skulle gætte, er de tre spil sandsynligvis efterlignet, og dermed manglen på større ændringer. Det vigtige er dog, at denne emulering fungerer godt. Spillene kører problemfrit, ser ud, som du husker dem, eller i nogle tilfælde moderat bedre, og mest vital er de sjove.

Uteladelserne fra samlingen føles lidt nærige. Du ser tilbage på Street Fighter 30-års jubilæums-kollektionen med dens reams af konceptkunst at undersøge, eller Activisions forbløffende overdådige fulde genindspilninger af Spyro og Crash-trilogierne, og dette føles positivt tyndt. Mærkeligst af alt er udeladelsen af ​​Super Mario Galaxy 2 – et spil, der formørker sin forgænger på enhver måde, og et, der let kunne have været inkluderet, i betragtning af at spillene ser ud til at være efterlignet. Jeg ville ikke blive overrasket over at se en fan-mod til at injicere Galaxy 2 i dette spil i stedet for sin forgænger i kort rækkefølge.

Det føles som om denne anmeldelse er en liste over mangler – og for at være ærlig er det for det meste – men man kan ikke ignorere den rene kvalitet og klassiske appel af trioen af ​​de inkluderede spil. Uanset hvordan de er pakket ind, er det vigtigste, du skal lave, at spille spillene, og så er tre klassikere samlet, der kører godt og ser ud som du husker, et godt tilbud fra Nintendo. Jeg synes stadig, at Mario fortjente en mere overdådig fødselsdagsfest, men de klassiske titler i denne samling kan virkelig ikke mindskes.

En gennemgangskopi blev leveret af udgiveren.