ForsideNewsResident Evil 3 Genomgå anmeldelse - et skridt baglæns

Resident Evil 3 Genomgå anmeldelse – et skridt baglæns

Resident Evil er bedst, når det gør en beboer for dig, spilleren.

Du starter hvert spil fumlende omkring dets hjemsøgte huse – hvad enten det drejer sig om ekstravagante palæer eller museer, der er blevet omdannet til politistationer – og til sidst bliver du så bekendt med dem, at de har lyst til at være hjemme. Resident Evil 3 Remake føles mere som et enkelt værelse i en Travelodge.

Resident Evil 2 Remakes Raccoon City Police Department blev så godt klar over, at det altid ville være svært at toppe, men denne efterfølger føles som et skridt baglæns på næsten alle måder.

I stedet for et par indviklede, men store rum, er der flere områder med mindre intrikat. Du følger ofte en lineær sti til den næste skærescen, hvoraf der er mange. Hvis Resident Evil 2 Remake er et hjemsøgt hus, er Resident Evil 3 Remake en rutsjebane på Alton Towers – lad os sige Nemesis for tematisk konsistens.

Nemesis er den nye Mr. X, en uforglemmelig fjende, der forfølger dig gennem hele spillet. Du kan forsinke ham ved at skade ham, men han dukker stadig op igen for at ødelægge din dag. Mærkeligt nok er han kun aktiv i nye sekvenser i en lille del af spillet og vises mest i manuskripterede scener eller bosskampe. Han er ondt underbrugt. Det er sandsynligvis til det bedste, husk dig, fordi han får Mr. X til at ligne Mr. Motivator.

Ikke kun er Nemesis hurtigere og mere smidig end Mr. X, han kan trække dig mod ham fra afstand med sine kødfulde kvæg. Han kan springe over dit hoved og afskære din rute. Han kan sprint efter dig og slå dig bagpå hovedet, som en stikk. Han er et mareridt, dybest set. Ikke et godt mareridt, heller. En af de irriterende mareridt, der ikke giver mening, som en skræmmende plughole.

Det hjælper ikke, at der er langt flere zombier i gaderne i Raccoon City end der var i RCPD heller. De er overalt, og at undgå dem er ofte den bedste handling. Du kan dræbe så mange, som du vil, men gaderne vil stadig kravle, når du backtrack senere.

Resident Evil 2 Remake gjorde det muligt for dig at afbøde noget af dette ved at forhindre vinduer eller rydde ruter, men denne opfølger har intet af det. Uden for varehåndtering kan du ikke forberede dig til senere sektioner.

Reglerne er heller ikke så ensartede. Når du vender tilbage til politistationen fra Resident Evil 2 – en lille, lineær rute gennem vestkorridoren – kan zombier basse gennem døre for at komme til dig. Det er det samme på hospitalet. Men ude på byens gader og i lejligheder og butikker, der er spredt rundt, glemmer de tilsyneladende, hvordan man bruger døre.

Så er der kæmpen, som ikke er så udviklet som den var i Resi 2. I det spil ville zombiekød glide ud af knoglen, hvis du skyder en arm. Lemmer knækkede og knækkede, da kugler skar knoglerne. Det meste af dette er væk, og optagelsen føles mindre påvirkelig som et resultat. Da Resident Evil 3 Remake er meget mere handlingsorienteret, ville du håbe på, at kamp forbedres, men det føles bare ikke så tilfredsstillende – en stor skam, når du skyder ned 20 zombier med en angrebsgevær, der føles som en æreskytter.

Den eneste anden ændring til bekæmpelse er, at nu kan din kniv og granater ikke bruges som sidste chance, når en zombie griber dig. Her har du i stedet fået en kamprulle, når du spiller som Jill, så du kan undgå indgående angreb. Tid det rigtigt, og tiden bremser, så du kan glide væk. Når du spiller som Carlos, erstattes rullen af ​​en punch, der funktionelt er den samme, men den sætter dig op til noget langsomt bevægelse i stedet for.

Det er i de dobbelte hovedpersoner, hvor Resident Evil 3 Remake faktisk føles som en forbedring. Carlos og Jill ser menneskelige ud, hvor Leon og Claire lignede sexdukker. De handler endda og udsender på en menneskelig måde, bortset fra den ene gang Carlos siger: ”Der er du, dickface” til en slikker. Carlos er en tørstig lille jævel overalt, og Jill er en kompromisløs badass. Jeg ville også give alt til Carlos’s hår. Faktisk er jeg stadig forbavset over, at der ikke er en tilstand, hvor du slipper ud af byen som hans hår. Ligesom Resident Evil 2s spillbare Tofu, men bare hår med en pistol. Hår. Med. En pistol. Capcom, ansæt mig.

Apropos Tofu, det er en anden ting, der mangler i Resident Evil 3 Remake – ulåselige tilstande, når de er færdige. En af de bedste ting ved PlayStation-originalen var dens arkadestil Mercenaries-tilstand, men det er ikke inkluderet. I stedet har du en række udfordringer i spillet, som tjener point at bruge på våben, outfits, genstande, buffs og andre bits, du kan bruge i efterfølgende playthroughs. Men den mere lineære struktur i spillet gør det svært at pleje at spille igennem mere end én gang – det er for forudsigeligt.

Mens denne anmeldelse er fokuseret på single-player, må jeg nævne, at den også leveres pakket med Resident Evil: Resistance, en asynkron multiplayer-tilstand, hvor overlevende forsøger at undslippe et kort, mens en anden spiller forsøger at modvirke dem med zombier og fælder. Dets inkludering føles som en anerkendelse af, hvordan indholdslys hovedattraktionen er.

Det er stadig værd at spille, men Resident Evil 3 Remake er et skridt baglæns for Capcom, der kommer bagfra i et af de bedste kampe sidste år. Det er smukt at se på, springskrækket får dig, og det er som at træde ind i et behageligt par hjemmesko. Men selvom dine fødder er hyggelige, føles det aldrig som hjemme.

Testet version: PS4 Pro – en gennemgangskopi blev leveret af Capcom.