ForsideNewsPaper Mario: The Origami King review - et perfekt muntert spil til...

Paper Mario: The Origami King review – et perfekt muntert spil til elendige tider

Den seneste Paper Mario-udflugt kommer sandsynligvis til ild for ikke at vende tilbage til RPG-mekanikerne, der gjorde serien elskede i første omgang – men The Origami King er dens bedste udflugt i nogen tid, ikke desto mindre.

I sandhed, Paper Mario: The Origami King er en slags en meget ikke-perfekt Nintendo-oplevelse. Det’er charmerende, klog og dejlig – men for at være ærlig er det’det hele er bare lidt for simpelt til sit eget bedste.

Efter at have startet livet som en N64-efterfølger til den Square-udviklede Super Mario RPG, skrælte den originale Paper Mario af i en lidt anden retning og blandede rollespilsmekanik med mere traditionelle Mario-elementer. Du’re løber stadig rundt og springer, men med RPG-kamp og progression. Siden da har serien konstant eksperimenteret med forholdet mellem rollespilsystemer i forhold til andre nuancer af Mario, men på trods af at linjen, der skal slettes, forbliver den, der er indstillet til den anden Paper Mario-titel, The Thousand-Year Door på GameCube.

Jeg må være klar her: Origami King er ikke et rollespil. Dens kampe er turbaserede, men der’s ingen oplevelsespunkter eller nivellering op til at blive fundet. Faktisk er hvert kampmøde i spillet virkelig et lidt kompliceret puslespil med en nøjagtig og specifik bedst mulig løsning – men der’s et tickende ur, der betyder i mere komplekse møder, du har vundet’t altid finde og udføre det i tide.

I kamp står Mario midt i arenaen med koncentriske figurer tegnet omkring sig; cirkulære baner, som hver kan indeholde forskellige fjender. Dit job er hovedsageligt at skifte og rotere søjler og rækker foran dig for at blande fjender i større grupper, som du nemt kan udføre et specielt træk på, ramme flere fjender på én gang og derfor reducere mængden af ​​smerte de’Jeg vil være i stand til at hoppe på dig, når det først er gjort’deres tur. Det’er simpelt, men vildledende sjovt, især når du begynder at få fat i systemet og arbejde på at finde den optimale løsning til de fleste fjendens layout og møder. Nogle gange kommer denne løsning muligvis ikke op til dig, indtil den’er for sent, men det’s del af det sjove – du skal derefter tilpasse dig den situation, dine bevægelser skaber.

Chefe er lidt forskellige, men følger stadig den samme brede puslespilkampide, og det hele giver mening: med RPG-progression og karaktervækst fratrædet, skal kamp mere aggressivt retfærdiggøre sin eksistens. I en typisk RPG sliber du svagere fjender med grundlæggende angreb for at niveauer op for at slå chefer og fremme historien; i The Origami King dig ‘løse’ hvert lille forvirrende kampmøde at gå videre.

At’det er pointen her, virkelig – dette spil er vidunderligt vrøvl, fyldt med ordspill, kloge revner og kendskab til publikum. der’det er undvigende ‘Pixar’ kvalitet til fortællingen i hvordan det’Jeg vil være sjov til børnene, men funktioner nikker og vittigt med det’Jeg lander bedre på voksne med en dybere viden og erfaring med Mario og venner, hvilket er fantastisk.

Plus der’hvordan det ser ud – Origami King er fuldstændig smuk. Nintendo er blevet specielt god til disse ‘rigtigt materiale’ spil i de senere år, der leverer udseende som Yoshi’s Crafted World og faktisk de andre nyere Paper Mario-titler. Dette spil kører med det – du kan se de foldede sømme og bølgepapkanter i verden. Hvor de onde har fjernet noget af papiret væk, kan spillerne skimte under, hvordan verdens skal skal holdes sammen af ​​wire. Det har en virkelig håndgribelig, rigtig følelse – det får dig til at ønske at hente noget bånd, papir og pap og lave dit eget lille papir Mushroom Kingdom.

Meget sjovt har man også med konceptet origami, og hvordan den enkle handling til at folde papir bliver uærlig – mordisk, selv – når hele verden er lavet af papir. Det er her The Origami King udmærker sig; det’er sjov, har en hel masse hjerte og kører med sit tema på en måde Color Splash, den forrige post, didn’t. der’s nogle særdeles gode boss-møder, der spiller på ideen om hvilket papir’de største fjender ville være i en verden, hvor det er vagtigt.

Vi er dog nødt til at vende tilbage til denne kritik – som på en måde føles uretfærdig, fordi den’s en kritik af en kerne søjle i The Origami King’s design: at dette ikke er’t et rollespil. Hvad du får i stedet er en temmelig blæsende oplevelse, der skubber gennem gåder, hvor den perfekte løsning er tilfredsstillende, men generelt unødvendig at finde. Det’er aldrig virkelig udfordrende; sundhedsrestauranter er overalt, og bekæmpelsesmøder er alligevel let nok.

der’Det er dog en delikat balance her. Ved ikke at være udfordrende overgår de forbavsende kampmøder aldrig deres velkomst. Du ender med at spille ikke så meget for historien, men for atmosfæren – for de sjove små quips, karakterer gør, når du redder dem fra en sammenkrøllet tilstand, for de linjer, der er klart skrevet for at få en stigning ud af Nintendo-spillere i lang tid . Det’er et sjovt, muntert spil frigivet på et elendigt tidspunkt – den slags ting, du delvist kan slå din hjerne fra og kyst igennem, kun fuldt engagerende, når kampe bliver lidt mere udfordrende – og selv da, ikke meget.

Denne enkelhed er tilsidesat af originalitet og handlekraft – men jeg ved også alt for godt, at nogle fans af de ældre Paper Mario-spil igen vil gå væk lidt skuffede. Dette er stadig uden tvivl tusindårsdør. Måske kan den næste udflugt bringe lidt af den RPG-dybde tilbage – men uanset dette er dette stadig det bedste Paper Mario-spil i år.

Ansvarsfraskrivelse: En gennemgangskopi blev leveret af Nintendo.