ForsideNewsGhost of Tsushima-anmeldelse - en smuk verden fyldt med gentagne fyldstoffer

Ghost of Tsushima-anmeldelse – en smuk verden fyldt med gentagne fyldstoffer

Dit land er blevet invaderet af mongolerne og der’er kun en måde at genvinde det på: krigsforbrydelser.

Ghost of Tsushima sætter dig i rollen som Jin Sakai, en af ​​de sidste overlevende samurai på Tsushima Island efter invasionen af ​​den mongolske hær. Det’er en historie om indlejrede trossystemer og viljen til at bøje den kode for at bekæmpe en overvældende fjende.

Det åbner med en strandinvasion, hvor samuraierne kortfattet bliver skåret ned af de indtrængende. Du møder vores antagonist, Khotun Khan – barnebarn af Ghengis, der er helt opbygget til dette spil – som bliver udfordret til en duel af en af ​​Tsushima’s stærkeste krigere. Da han står klar til at kæmpe, viser Khotun de japanske krigere, som han ikke gør’t spiller efter deres regler i et forfærdeligt udstillingsvindue for barbarisme. Dette sætter tonen for resten af ​​spillet, når du forsøger at skubbe mongolerne tilbage ved at vende dem mod deres niveau og blive spøgelse.

Dette skift fra samurai til spøgelse begynder næsten øjeblikkeligt. Og mens spillet har nogle smarte måder at skildre denne transformation på – som hvordan din øgede grusomhed afspejles i din hests opførsel -’er for rask til at føle sig påvirkelig. Et minut dig’re kalder folk ud for hæderlige dueller og den næste dig’genstikkede dem mens de sover. Ghush of Tsushima forsøger at moralisere over dette skift, men der’s undslipper ikke din skæbne. Som spiller er det eneste, der går gennem dit sind, hvordan man fjerner fjenden så effektivt som muligt.

En samurai trænes fra en ung alder for at holde deres følelser i skak, hvilket passer, fordi Ghost of Tsushima næppe fik mig til at føle noget som helst. Det gør det ikke’Det hjælper med, at historien er så sparsom, forkælet af travlt.

Du rydder dens tre regioner som dig’krydser af for en opgaveliste. Du komponerer haikus for at få nye bandaner, der ikke gør’t har indflydelse uden for at se lidt anderledes ud. Du følger ræve til helligdomme – 49 af dem – for at opgradere dine charme, som lidt finjusterer din evne til at tage og håndtere skader. Du hugger bambus ved at følge knapperne. Du tager varme forårsbade for at øge dit helbred. Nogle gange finder du en ny hat eller et kappe til dit sværd. Der er snigmorder’s Klatreopgaver i Creed-stil.

Hovedopgaver klarer sig lidt bedre, skønt disse også plages med arkaiske designproblemer. Insta-fail stealth-missioner? Yep. Tail en mand i en bestemt afstand? Det kan du tro. Lidt hvor du’er du fjernet af alt dit udstyr, og du er nødt til at bruge barebones stealth? Selvfølgelig. Røde tønder, du kan antænde med pile? Det har du ret i. Opgaver, hvor du kan gå lidt uden for grænserne og udløse et spil? Yeppers. Uden for det, dig’enten rydder man Mongol-forbindelser eller har en en-til-en-duel med en chef.

Det, der bærer Ghush of Tsushima, er dens verden og den måde, du bevæger dig rundt på. I stedet for en minimap, stryger du op på controlleren’s pegefelt, der udløser et vindpust, der fører dig til dit næste mål. Pampas græs, træer, snoren på din bandana – alt er i bevægelse, når vinden blæser. Det’er smuk. Det holder dine øjne fast på denne fantastiske verden, når du’genudforskning snarere end et kort i hjørnet af skærmen.

Tåge hænger på fjerne bjerge, gyldent lys bryder gennem en baldakin af stærkt farvede træer, mens blade regner ned, mumlinger af fugle, der danser over hovedet. Om natten bader ildfirme kirkegårde i en fredelig glød. Knusede sorte skove, gyldne skove, valmueområder, frosne tundraer, umulige store marker – dette er en verden, der beder dig om at dykke ned i den. Det’det er bare en skam der’er næppe noget værd at udforske det til.

Vinden kan guide dig, men dig’indstiller stadig waypoints på et kort og rydder ikoner, der repræsenterer kedelige, gentagne indhold. Hvis du besøger alle bade, er din belønning muligheden for at løbe rundt og kæmpe mod mongolerne, mens du kun bærer et håndklæde. Slibet er ikke’Det er værd at gøre det, og du’Jeg vil sandsynligvis have historien færdig, inden du alligevel låser op for disse daft extras.

Så der’s den verdens troværdighed, som bryder, når Jin faser gennem tynde bambustræer. Faktisk Ghush of Tsushima. Nogle gange dræber du stealthily en mand, og han falder i en dåse-animation, stikker ud over en afsats på et usynligt dødsleje – kroppe don’t har fysik ved døden. Hvis du kryber op bag en mand der’s krænket, vil han høfligt stå op, så du kan stikke ham i nakken og spille animationen ud.

Denne stealth er også old school. Du kan gemme dig i langt græs eller bag dækning, men der’er ikke rigtig et dækningssystem – Jin gør det ikke’t interagerer med vægge. Du kan’t dræb endda over dækning eller rundt om hjørner – du skal komme lige ved siden af ​​en fjende, medmindre du’springer ned ovenfra. Selv hvis du’hænger under en fjende, kan du’t træk dem over kanten for at blive dræbt – Jin springer i stedet op og skråstikker mod dem.

Senere låser du op for at kæde op til tre stealth-dræbte sammen, og du kan også myrde folk gennem skærmdøre, men det er de eneste beregninger, du’gør du, når du rydder ud af forbindelser: Hvordan kan jeg samle disse tre fjender til et kædedrab? Vil den fyr passere under den tråd, så jeg kan hoppe ned ovenfra? Vil nogen se?

Selvfølgelig kan du også engagere dig inden for rækkevidde. der’s en kort bue for fjender uden rustning og en tung bue for dem med hjelme. der’er en tilfredsstillende følelse af heft til skuddene. Men igen, du’er normalt bare ved at bruge den til at tynde kanterne på en lejr, så du kan rydde ud i midten uden bueskydere på vagttårne, der opdager dig fra deres oversvømmeposition.

Faktisk kamppriser er lidt bedre. Det’er enkel, men effektiv. Sværd føles dødbringende, og handling er øjeblikkelig – vigtig for et actionspil. Du kan afbryde gynger for at trække dit sværd op for et parry. Det’s ingen knapmasher.

Du skifter mellem fire forskellige holdninger for at bekæmpe forskellige fjendtlige typer, og der’er en mid-game evne, der får dig til at føle dig ustoppelig, ledsaget af et cool visuelt trick. jeg vandt’t ødelægge det her, men det’s når lemmer og hoveder begynder at flyve. Jeg er også nødt til at råbe, hvordan du manuelt kan hylse dit sværd med en lille stryg af berøringspladen og trække fingeren henover, mens Jin vipper blodet fra dets kant eller tørrer det over hans ærme. Det’s næsten ritualistisk.

En-til-en-duellerne er Ghush of Tsushima på sit bedste. Her glemmer det de fire holdninger, der bruges til fjendens arketyper og dig’er fri til at skifte mellem dem alle, snor dine egne kombinationer sammen for at nedbringe en farlig fjende. Det hjælper også, at disse automatisk låser dig fast på din fjende, mens kampe mod grupper slet ikke har nogen lås, hvilket nogle gange efterlader dig at svinge dit sværd i luften som dig’det er den der’er bange for spøgelser.

Når du læner dig ind i din japanske Batman-persona, bliver mongolerne mere og mere bange for dig. Nogle gange du’Jeg dræber en af ​​deres allierede, og deres venner vil snuble baglæns og kravle væk og åbne dem for et sværd gennem maven. Nogle gange de’Ll ned værktøjer og ben det. Gå op til en bueskytter, sværd hævet over dit hoved, sidestepping og aflede indkommende pile – det’s i disse actionsekvenser, hvor Ghost of Tsushima udmærker sig.

Det har sine øjeblikke, men som Jin Sakai i åbningstiderne holder fortiden det tilbage. Det’s Åben verden: videospelet. Det’det er alt for let – manglen på konsekvens for fiasko får det til at føle dig som dig’re bare gå gennem bevægelser. hvis du’Jeg vil undskylde det vindbaserede ordspill, det’s en leg. Mens jeg spillede det, fandt jeg ofte, at mit sind vandrede. Ved tredje og sidste akt ønskede jeg bare, at det var forbi. Ligesom samuraierne føles Ghost of Tsushima som en relikvie fra en svunnen tid.

Version testet: PS4 Pro. En gennemgangskopi blev leveret af Sony.

Du kan snige dig videre til Amazon US for at hente en kopi af Ghosts of Tsushima i tide til frigivelse denne uge, eller hvis du’igen i England kan du finde det her.