ForsideNewsBugsnax anmeldelse - en dejlig underlig rejse, der snubler over sit ønske...

Bugsnax anmeldelse – en dejlig underlig rejse, der snubler over sit ønske om at være noget mere

Her er en sætning, som jeg ikke troede, jeg ville skrive i år, et år, hvor virkelig intet synes umuligt – Bugsnax, et spil, der tilsyneladende handler om farvestrålende hvalrosser, der spiser væsentlig snackmad, har faktisk en mørk hemmelighed, der ligner Spec Ops: The Line. Jeg kommer lidt tilbage på det.

I Bugsnax spiller du som en grumpus-journalist, der er blevet inviteret til øen Bugsnax af Elisabert Megafig, en frygtløs eventyrer med en stærk australsk accent. Du ved, Crocodile Dundee-typen. Grumpuses er dybest set en krydsning mellem en hvalross og en Fall Guy – store øjne, hugtænder, generelt nuttet udseende. 11 af dem besluttede at slutte sig til Elisabert på hendes jagt efter en ny start og kun de bedste snacks, men når du selv ankommer til øen, er indbyggerne i den nystiftede by Snaxburg faldet ud med hinanden og Elisabert, der var ansvarlig for at få mad på bordet, er ingen steder at finde.

Fra da af er du på udkig efter den virkelige scoop – at finde ud af, hvad der skete med Elisabert og bringe hende tilbage. For at gøre det skal du dog finde de andre grumpuses og bringe dem tilbage til byen, så du kan interviewe dem og samle spor. Hver af dem slog sig ned på en anden del af øen, og for at overbevise dem om at vende tilbage er du nødt til at fange dem noget snax.

Mens Bugsnax tilbyder et par afledte minispil, fokuserer gameplayet primært på snackfangst. Over tid samler du et arsenal af opfindsomme værktøjer og fælder, fra snackfælden, som du kan snappe lukket, så snart en snack kommer tæt nok på, til en trip wire, som du kan klemme fast på overflader og derefter se dit bytte løbe ind i Horizon: Nul daggry-stil. Et andet vigtigt redskab er slangebøsse, som giver dig mulighed for at lokke bugsnax ved at bruge deres yndlingssauce. Din journalistiske dygtighed hjælper dig også med at fange de vandrende delikatesser – med dit kamera kan du scanne hver af de 100 sorter, hvilket giver dig mulighed for at få oplysninger om deres adfærd. Jeg havde det meget sjovt med at finde ud af, hvordan jeg nettede hver bid, med nogle af dem, der virkelig stubbet mig, selvom AI undertiden, hvis sjældent, AI ville blive forvirret og gøre det vanskeligt at fange.

Jeg var især glad for snacks, der kun kunne fanges ved hjælp af andre snacks, da det kan føre til noget sjovt og uforudset miljømæssigt gameplay, hvor bugsnax dybest set gør dit arbejde for dig. De forskellige bugbites er en dejlig blanding af simpelt og genialt design. Nogle gange består designet af et par googly-øjne, der sidder fast på mad, som med jordbær Bugsnack Strabby, men du møder også Bugsnax som Instabug, en Instagram-klar cupcake-skråmyr, komplet med glitter, eller Picantis, et mejeretters mexicansk måltid, der er også en mantis.

Ligesom PokÉmon har disse skabninger en vane med at sige deres navn igen og igen, hvilket virkelig fik mig til at grine, især i betragtning af at en lang række højt profilerede stemmeaktører kom i arbejde for ikke at gøre andet end at lave et par PokÉmon-lyde. Når du er fanget, bringer du bugpremier tilbage til Snaxburg for at fodre dem til nogen og forvandle deres lemmer til mad, indtil du har skabt en imponerende, mareridtfremkaldende vederstyggelighed.

Det er vigtigt at huske, at Bugsnax også er et fortællende spil, fordi udvikleren Young Horses lægger en bemærkelsesværdig mængde arbejde i fortællingen, selvom et faktisk plot først opstår inden de sidste timers spilletid. Der er historien om et samfund der, et der havde meget mere indflydelse på mig end min søgen efter en forsvundet eventyrer. De grumpuses, du møder, er temmelig afrundede karakterer, hver med deres eget forhold til bugsnax-fænomenet og vigtigere, de andre indbyggere på øen.

Der er virkelig ingen grumpus, som jeg ikke kan lide, deres navne ligner nogen, der stikker et par ord i en krukke og giver den en god rystelse, deres personligheder overdrevet til karikatur, men kærligt. Gramble Gigglefunny er for eksempel en meget ængstelig person med en ægte kærlighed til bugsnax og en twangy accent, der minder om det amerikanske syd. Cromdo Face er fuld på Brooklyn bilsælger i både stemme og opførsel.

Stemmeskuespillet er fantastisk, hvor skuespillere leverer topoptræden, hvilket gør dem til en glæde at lytte til. Jeg ville heller aldrig have forventet, at dette spil skulle være et absolut valg for en skildring af sunde forhold af samme køn og respekt for det ikke-binære. Grumpuses er helt klart langt foran os.

Du kan hjælpe hver af dine nye venner og lære dem bedre at kende ved at udføre en række sideanmodninger, hvilket jeg stærkt anbefaler, fordi det af en eller anden grund er, hvor spillet ikke kun skjuler meget af karakterudviklingen for hver landsbyboer, men også bona fide boss kampe, der indeholder nogle af de mest interessante, hvis de stadig er temmelig enkle, gameplay af hele spillet.

Også her viser et par opgaver sig frustrerende, men jeg fandt det for det meste ubetydeligt. Mod slutningen af ​​hovedkampagnen sad jeg fast noget dårligt på et tidspunkt, fordi der er aspekter ved gameplayet, som Bugsnax bare ikke nævner, hvilket er underligt for et generelt meget tilgængeligt spil. På den tekniske side er der ikke så meget at sige, jeg vil ikke kalde Bugsnax et godt spil, men det er ikke, hvad fokus er her – det er opfindsomt, og det er det der betyder noget. Du får næste generations topydelse andre steder. Jeg tror dog, at PS5-versionen forbedres dramatisk på de lange indlæsningstider, jeg har oplevet på PS4.

Men her er kickeren, virkelig det eneste, jeg ikke kunne lide, men som endte som et så ømt punkt for mig, at det næsten ødelagde hele oplevelsen. Jeg taler om Bugsnax og Spec Ops: The Line-fænomenet.

Da Bugsnax først blev annonceret på Playstations State of Play-begivenhed, var reaktionen en universel fortryllelse. Folk begyndte straks at springe til temasangen fra det britiske band Kero Kero Bonito, og begrebet snacks, der opfører sig som dyr og af en eller anden grund gør lemmer til mad var underligt, men på en god måde. Du vil støde på ordet “lunefuldt” som svar på Bugsnax meget. Det er helt klart den slags stemning, som unge heste ønskede at lægge derude med sin markedsføring, og sociale medier reagerede på alle de rigtige måder, fra at kalde det det næste store sunde spil for året til forældre, der entusiastisk viste deres barns reaktioner. Uden at ødelægge hele oplevelsen for dig, holder sundheden ikke. Som i Spec Ops: The Line, eller måske endda The Last Of Us 2, her ender du med at blive straffet for det, du hele tiden har fået at vide at gøre på en uventet hård måde.

Bugsnax er smart over det, og under andre omstændigheder vil jeg sandsynligvis bifalde modet ved en sådan drastisk vending, men når jeg ser på markedsføringen, kan jeg ikke lade være med at blive bedrager. En sådan drastisk ændring gør det vanskeligt at finde ud af, hvem spillet er til, og hvad det vil huskes for.

Endnu vigtigere, selvom det ikke eksplicit markedsføres over for børn, er jeg bekymret for, hvordan de, der ender med at spille det, kommer væk fra dette. Bugsnax har PEGI- og ESBR-klassificeringer på 7 for mild vold, som jeg simpelthen ikke er enig i for dens afslutning alene, og det er ikke en underlig ting at have at sige. Bugsnax er en behagelig lille perle af et spil, men jeg tror ikke, jeg nogensinde har stødt på en anden titel, der kom så tæt på at ødelægge det hele for mig så tæt på målstregen.

Bugsnax vil være tilgængelig til PS4, PS5 og PC den 12. november. Version testet: Playstation 4. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren.