HomePcThe Pathless review - ignorér ikke denne PS5-lanceringsperle

The Pathless review – ignorér ikke denne PS5-lanceringsperle

The Pathless er et smukt, fritflydende action-eventyr, der muligvis kan være en overraskende PS5-lanceringsfavorit.

Verden er forbandet. Nej, dette er ikke en op-ed om 2020. Dette er opsætningen til PS5-lanceringstitel (PC og PS4 også) The Pathless. Som ‘The Hunter’ skal du befri verden fra dens forbandelse ved at besejre onde åndsmonstre sammen med din kæledyrsørn (som du kan stryge) og bringe lys for at eliminere mørket. Hvis den opløftende forudsætning ikke har solgt dig, skulle det faktum, at jeg fandt The Pathless være et ret vidunderligt og smukt eventyr.

Bevægelse er alt i The Pathless. Jægeren bevæger sig ret langsomt rundt i den store åbne (og kortløse) verden, men det er ikke meningen, at du skal gå. Ved at skyde din pil og bue mod talismaner (prikket over hele verden) udfylder du en spiritusmåler. Dette giver dig igen mulighed for at løbe i betydelig fart gennem hele verdenen, så hvis du kæder talisman-hits, kan du fortsætte med at køre for evigt, i teorien.

Din ørn kan også bruges til at flyve rundt med spillet ved hjælp af et “flaps” -system til at drive dig højere op i luften – en separat meter kan fyldes ved at samle krystaller, hvilket giver dig en ekstra klap hver gang du maksimerer den. Klapper lyder måske som den mindst spændende spilmekaniker nogensinde, men det åbner verden og giver dig mulighed for at nå nye placeringer. Den førnævnte talisman-skydning kan også udføres i luften, Hunter-kæden rammer for at holde dig flydende i fart frem for at glide rundt, når du bruger ørnen.

Et pænt præg og en, der fremhæver, at fokus her ikke er på dygtighed, men på stilfuld, hurtig bevægelse, er hvordan alle talismaner automatisk målrettes, når du kommer inden for rækkevidden af ​​din bue. Hold udløseren nede, indtil mållåsikonet er fyldt, og slip for at skyde talismanen og få åndenergi. Visse talismaner kan skydes med forskellig timing for at give dig mere spirituel boost, men dette spil er langt bedre for ikke at bede dig om at sigte. Hvis du gjorde det, ville det have begrænset de fleste spillers evne til at suse omkring som devs-beregnet.

The Pathless er et smukt spil.

Puslespil, som skal løses for at bringe lys til hvert område og igen gøre åndedyrene sårbare, bryder den nippy talisman hopping op. En særlig visionstilstand fremhæver områder af interesse, men du er fri til at tackle disse i enhver rækkefølge, en ildkugle, der er hjemsted for zonens udyr, dit eneste afskrækkende middel. Gå for tæt på dette, og du kommer ind i et nyt rige, hvor du ikke kan bruge din ørn og skal holde dig væk fra dyrets syn, når du sniger dig hen, hvor dit kæledyr er faldet. Gåderne, der drejer sig om at skyde pile gennem mål eller tænde ild, tilbyder den perfekte mængde udfordring uden nogensinde at blive frustrerende – det faktum, at du ikke behøver at løse dem alle for at nå hver bosskamp hjælper, plus giver mere at gøre en gang du har set kreditterne.

Dyret møder er fantastiske.

Udvikler Giant Squid, holdet bag den fremragende undersøiske swimathon Abzu, har skabt en smuk verden, der har et lignende stiliseret udseende. Dette kan muligvis opleves så simpelt, hvis du får et afslappet blik, men spil i en hvilken som helst periode, og du vil hurtigt se, at dette er alt andet end. Mens den massive verden er fuld af postkortudsigter, er det åndekampene, der er det sande højdepunkt. Badet i en brændende rød glød og ofte ledsaget af faktiske flammende ildkugler, er disse kampe mod store dyr et visuelt syn, der er værdig til den nye konsol (og måske nyt tv og soundbar). Jeg spillede på PS5 i performance-tilstand, da opløsningstilstand manglede den glathed, som spillet fortjener.

Disse kampe i flere trin er fantastiske, hjerteslagende anliggender, men endnu en gang straffer du ikke din evne eller mangel på dem til at snoede nogle pinde. Hvis der er en fejltilstand, stødte jeg ikke på en. Dette betyder ikke, at der ikke er nogen udfordring, med disse bossmøder, der kræver smart timing – du bliver bare aldrig kastet ud til et tidligere kontrolpunkt og tvunget til at afspille en del af spillet igen. Du bevæger dig altid fremad i The Pathless, både fysisk og med dit spil fremskridt.

Jeg håber, det er klart, at jeg virkelig nød The Pathless, et spil der før spillet ikke rigtig havde fanget mit øje. Jeg håber, det ikke går tabt blandt PS5’s større, mere støjende udgivelser, da det er noget andet og opløftende. Det er sjældent at finde sådan spænding og trussel i et spil, der også er så fredeligt, men Giant Squid har formået det. I virkeligheden kunne vi alle gøre med lidt lys i vores liv i øjeblikket.

Version testet: PS5. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren med henblik på denne The Pathless review.