ForsidePcImmortals Fenyx Rising anmeldelse: En ordentlig god græsk mytologi actionspil

Immortals Fenyx Rising anmeldelse: En ordentlig god græsk mytologi actionspil

På et tidspunkt hvor vi alle søger en smule fantasi-escapisme fra det igangværende pandemiske helvede, Udødelige Fenyx stiger svømmer ind og pisker dig væk på et vidunderligt mytisk græsk eventyr fyldt med forfærdelige historiebaserede ordspil og tilbagekald til gamle spillere.

I vores preview blev Immortals Fenyx Rising sammenlignet med Breath of the Wild på grund af en lignende kunststil og dens lige så store og mystiske åbne verden. Det er let at se, at Nintendos moderne klassiker har haft stor indflydelse på tingene, men hvad der er endnu mere interessant er, hvordan det henter inspiration fra retrofavoritter som Spyro the Dragon og Black and White 2. Lad mig forklare:

Ligesom Spyro valser du ind i et område, som du er fri til at udforske, som du vil, med kister at finde, genstande at samle og onde skabninger, der svømmer rundt og leder efter en kamp. I stedet for at finde og låse op for en masse drager, har du nogle græske guder til at redde, hvis essenser er blevet låst væk af Titan, Typhon. Fenyx, en historiefortæller af handel, er blevet kastet frem i rampelyset ret uretfærdigt, ligesom stakkels Spyro, men påtager sig ikke desto mindre ansvaret og glæder sig, hvis lidt ubevidst, rundt og redder verden med egen hånd.

Alt i Immortals Fenyx Rising er farverigt, musikalsk og lidt ekstra – nogle af gåderne er oprørende svære og stumpe, med Odysseus Arrow-udfordringer, der minder mig om at jagte den lille blå fyr, der bærer et æg i Spyro-titlerne. Du har næsten fået det, så i sidste sekund bliver din tommelfinger spasmer, og du har kneppet det ved at sprinte hovedet ind i en mur.

I stedet for at læse tekstvægge via bogstaver eller stenudskæringer, fortælles din historie og enhver historie, du finder, af Zeus og Prometheus på en måde, der minder om Gud og Djævelen i sort / hvid-franchisen. De er som et skændende gammelt par, da Prometheus forsøger at gøre Zeus klog over de problemer, han har skabt i årtusinder med sin stadigt voksende familie, mens Zeus ‘hoved er ret fast i skyerne.

Zeus er ganske fast besluttet på, at Fenyx vil mislykkes i hendes bestræbelser på at redde verden, og at alt er lidt lort, mens Prometheus vil vokse sig lyrisk og få Zeus til at opsøge nogle gribende beskeder fra gudernes myter. Hvis du har spillet The Stanley Parable, vil du være fortrolig med stilen med fjerde murbrudte irettesættelser mod spilleren, end du kan forvente af Zeus.

Der er også en sej fuglevenner, Phosphorus, der flyver sammen med dig, giver dig bonusser og angriber fjender i kamp, ​​hvilket gør tingene endnu bedre. Ikke kun har du skød af høj kvalitet af guderne, du har en kæledyrsfugl, og du kan tæmme et rådyr og ride på det – hvad mere vil du have i 2020?

Efter en række spil, der har været tungt, apokalyptisk-tema, og hvad der i det væsentlige er elendeporno, giver guderne en velkommen komisk lettelse til slutningen af ​​2020, hvor vi er bekymrede for ved et uheld at slette familiemedlemmer, fordi vi vil have en lidt tør kalkun og at grine over at undgå din maws kogte spirer, som du har gjort i de sidste 29 år.

Hvad der er uventet ved Immortals Fenyx Rising er den meget åbenlyse dedikation til historie og tema, der er gået ind i dens oprettelse. Der er vidunderlige uddrag af fortællinger om forskellige græske guder, historiske slag og andre myter, som, hvis du er en stor græsk mytologinerd som mig, vil du absolut skødes op. Det er klart, at holdet læner sig på Assassin’s Creed Odyssey her, men det er ikke en kritik; mellem deres egen forskning og bygger på en idé, der allerede eksisterede, har holdet bag Immortals Fenyx Rising formået at skabe et spil, der virkelig er ganske specielt.

Overraskende nok har Immortals Fenyx Rising den bedste kampmekanik i ethvert Ubisoft-spil, jeg har spillet i år – inklusive Valhalla. Combat er tempofyldt, combo-tung og giver perfekt mening. Parring har en reel, skadelig virkning på fjender, og udførelse af en perfekt undvigelse eller combo resulterer i en slowmotion-sløring, der er tilfredsstillende at trække. Fjender, der lyser rødt, indikerer et træk, som du ikke kan parere med succes, og det er her Daidalos Wings og Dodge-færdighederne kommer til deres ret, når du kommer væk fra dødbringende hits.

Hvad der er irriterende og er det mest oplagte lån fra Breath of the Wild, er den faldende udholdenhedsbjælke. Se nu, jeg er en åben verdens RPG-veteran, så ideen om at udtømme udholdenhed er ikke et nyt koncept for mig, men den hastighed, hvormed den lille blå bjælke gik ned, var oprørende. Ved højere vanskeligheder tømmes den endnu hurtigere, hvilket betyder, at du skal bruge meget tid på at samle Blue Mushrooms for at fortsætte med at genopfylde din bar, mens du konstant planlægger ruteændringer. Historiens moral? Opgrader din udholdenhed tidligere end jeg gjorde.

Her er hvor vi kommer til kernen i det: på trods af dets børnevenlige udseende er Immortals Fenyx Rising ikke for svag af hjertet. Du skal konstant være på udkig efter den hurtigste versus den bedste måde at skalere en klint eller statue på; gåder er ofte stumpe og vanskelige at finde ud af, da beskrivelserne kan være vage eller løsningen bogstaveligt talt skjult for synet, og så hårdt som du prøver, kan du ikke rigtig knap-knuse din vej til sejr i kampe. Det er et spil rodfæstet i strategi og problemløsning, som igen er en genre, jeg elsker, men som jeg ikke havde forventet at støde på i et spil, der har gjort græsk gud til vittigheder.

Når vi taler om guderne, har hver enkelt en særskilt personlighed, der gelerer godt med de andre guder, når du finder dem, og historien forbedres med hver søgen, du gennemfører for dem. I tilfælde af Athena, gudinden for visdom og dom, har Typhon forvandlet hende til et barn, så nu er hun mere som gudinden for ufiltreret stumhed.

Child Athena mangler evnen til at finde fred og sikkerhed med sine egne beslutninger på grund af Zeus ‘konstante slutning og fingersving, som han ved bedre, så du skal oplyse hende med historierne om helte, der også havde fejl, men i sidste ende fandt validering inden for sig selv og opfyldte deres skæbne. Som alle de andre guder skal du genforene hende med hendes stjålne essens – i hendes tilfælde selvsikkerhed og modenhed – så du kan møde Typhon sammen og forvise Titan igen.

Wraiths-kampene og Vaults of Tartaros er fantastiske, hvis du leder efter en ekstra udfordring plus muligheden for at samle Bolte of Lightning og Coins of Charon, som du kan bruge til at udjævne dine færdigheder og ovennævnte bastard udholdenhed. Wraiths vil jage dig jævnligt, når du krydser kortet og dækker et bredt område, så selvom du har vinger, kan du forvente at blive sprængt ud af himlen, når Achilles løber på stedet og skyder en lyn fra hans spyd.

Hvad angår næste generations titler, er Immortals Fenyx Rising bestemt en, du skal tilføje til din liste. Den er tilgængelig på næsten alle platforme – undskyld, mobile gamere – og ser fantastisk ud på Xbox Series X, som jeg fik til at gennemgå den på. Samlet set er det et charmerende, cerebralt og sjovt synkeeventyr, der virkelig vil muntre dig op og distrahere dig, hvis du har en rolig festsæson i år.

Versionstestet: Xbox Series X. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren med henblik på denne anmeldelse.