ForsideReviewHyrule Warriors: Age of Calamity anmeldelse - ikke den prequel, du kunne...

Hyrule Warriors: Age of Calamity anmeldelse – ikke den prequel, du kunne forvente, men en fremragende musou indpodet med Breath of the Wilds ånd

Age of Calamity stod aldrig rigtig en chance for at leve op til Breath of the Wild, men som en efterfølger til Hyrule Warriors fra 2014 er det enormt vellykket.

En ting, som Hyrule Warriors: Age of Calamity har gjort for det på en stor måde, er at det hele giver mening. Breath of the Wild er en af ​​få Legend of Zelda-indstillinger, hvor du kan forestille dig, hvordan dens verden ville have set ud i en tilstand af storstilet krig. Disse vidt åbne områder tigger praktisk talt om legioner af soldater til at marchere over dem. Den ødelagte verden antyder en historie om ødelæggelse og konflikt.

Age of Calamity er historien om den konflikt – slags. Breath of the Wild begynder med Link, der vågner op fra en 100-årig søvn for at finde et rige, der allerede er på knæ. Ganon snerrer fra Hyrules magtsæde, monstre strejfer rundt i landet, og håbet er tyndt. Vi ser alt dette i åbningen af ​​Age of Calamity kort – hvor en miniaturevennlig version af de hulke Guardian-fjender hopper gennem en portal i et forsøg på at gå tilbage i tiden og ændre verdens skæbne. Dette er en spoilerfri anmeldelse, men det er tilstrækkeligt at sige, at denne detalje i åbningen af ​​spillet ændrer alt om arten af ​​denne prequel.

Dette er grunden til, at jeg siger slags, forstår du. Age of Calamity er en prequel til Breath of the Wild, historien om, hvad der skete 100 år tidligere, men tidsrejseaspektet, der blev introduceret lige øverst i spillet og i demoen, der har været spilbar for fans i et par uger, tilføjer allerede en X-faktor. Denne historie går muligvis ikke, hvor du tror, ​​den vil. Vi ved alle, at Zelda-serien elsker en splintret tidslinje.

Alle væddemål er slået fra, og det gør noget særligt ved at omdanne dette fra en prequel med en garanteret downbeat, der ender i noget med potentialet til at overraske og opveje forventningerne på store eller små måder. I mange aspekter leverer det en kvalitetshistorie – selvom der er skjult lidt for mange detaljer i fortælling mellem niveau, der ledsager belastningsskærme, den slags ting, de fleste indstiller på.

Når det er sagt, finder du ingen spoilere over, hvad det hele betyder i denne anmeldelse. En del af magien i dette spil er at opdage historien for dig selv, men uanset hvor den går, vil jeg sige, at det er ret succesfuldt som ledsager til Breath of the Wild.

Denne succes kommer ikke mindst takket være, hvor meget et bedre glimt du får af den ødelagte verden og dens karakterer. For eksempel er der Champions, enkeltpersoner hvis tilstedeværelse vækker stor i Breath of the Wild fra ud over graven. Her er de mere interessante, unikke og sympatiske karakterer – for ikke at nævne, at de stadig er i live. De males kærligt af et hold, der tydeligt kan lide spillet, de hylder meget.

Det samme gælder for en række tegn og endda Hyrule selv. Nintendo har været mere direkte involveret i denne Hyrule Warriors end den sidste, og det viser – ikke mindst i de filmiske sekvenser og hvordan disse elskede figurer ser ud og bevæger sig både ind og ud af kamp. At se disse karakterer leve og i højden af ​​deres kræfter forårsager en uimodståelig smerte af fanboy glæde. At se denne Hyrule i sin højeste følelse føles magisk, især efter hundreder af timer, der går gennem sine ruiner i Breath of the Wild.

“At se denne Hyrule i sin bedste følelse føles magisk, især efter hundreder af timer, der har krydset gennem sine ruiner i BOTW.”

Kernen i dette er stadig et Musou-spil, hack-and-slash-en-mod-mange action-serieudvikleren Omega Force mestret med Dynasty Warriors. I de forrige Hyrule Warriors var der lejlighedsvis en smule dissonans ved at se bestemte figurer skære sig gennem hundreder af fjender, men her giver det mere mening. Dette er en verden på knivsiden, ved at vælte i ruin – og alle skal kæmpe, fra royalty og ned.

At alle er repræsenteret i en anstændig bred vifte af spilbare figurer og bevægelsessæt, der er relativt sammenlignelige med den oprindelige udgivelse af de tidligere Hyrule Warriors – selvom jeg synes det også er rimeligt at sige, at dette spil gør et bedre stykke arbejde med at få hver karakter til at føle sig unik takket være deres særlige evner og de individuelle måder, hvorpå hver bruger Sheikah-skifer, hver lidt anderledes.

Derudover er der blevet sørget for at integrere elementer fra Breath of the Wild i kamp- og missionsdesign. Missioner lanceres for eksempel fra en version af spillets kortskærm, mens Sheikah Slates evner dukker op som specielle færdigheder, du kan udløse når som helst.

Sheikah Slate-evnerne bruges for det meste som en direkte modvirker til større mid-boss-stil fjender. Under afviklingen af ​​et tungt angreb kan du muligvis se symbolet for en bombe eller stasis pop over fjendens hoved – for at modvirke kan du hurtigt udføre matchende færdigheder og afbryde bevægelsen og åbne en magtfuld fjende for massiv skade.

Ligesom meget af Age of Calamitys fortolkning af Breath of the Wilds systemer er dette enkelt, men effektivt. Det er stemningsfuldt for originalen, samtidig med at den tilfredsstillende, men død-enkle kerne Warriors-kamp forbedres. Når du bruger liberal brug af Sheikah-evnerne og hver tegns specielle færdigheder, føles dette som mere end dit typiske Warriors-spil, korrekt gennemsyret af den kreative ånd Breath of the Wild – i det mindste inden for parametrene for denne kampstil.

Som kort nævnt føles selv handlingen med at tabe rundt Age of Calamitys hovedmenu, en replika af Breath of the Wilds kort, som en smart sammensmeltning af den typiske Warriors-formel med dette spilinspiration. At bevæge sig rundt på kortet føles ligesom at indstille dit næste waypoint, bortset fra at hvert ikon svarer til noget at gøre. Der er ingen åben oververden her, bare kampkort, men følelsen af ​​at kunne vælge en retning i en åben verden opnås i det mindste delvist gennem kortet.

Hovedmissioner, sidemissioner, ressourcer til at låse op for nye karakterbevægelser, foretage karaktertræning eller smed – det hele håndteres gennem kortet. Så snart du kommer forbi de indledende kapitler, bliver kortet travlt med meget at gøre og udforske. Dette er godt, da Age of Calamity ikke har så meget endeløst historiefrit indhold som dets direkte forgænger; Jeg lyver, hvis jeg ikke indrømmer, at jeg savnede nogle af disse ting fra Hyrule Warriors: Definitive Edition.

Nogle andre problemer overføres simpelthen. Warriors-spil har altid svimlende ydeevne – denne er ingen undtagelse, med afmatning i overflod temmelig ofte både docket og håndholdt. Jeg hader også, hvordan når du er i en fjendtlig base, skal du fortsætte med at gøre den ting for at rydde basen ud og derefter dreje kameraet væk for at lade nye fjender gyde, så du kan ramme den vilkårlige tæller af besejrede fjender for officielt at tage over basen. Det har altid været fjollet i disse spil og forbliver det.

I næsten alle andre mål overgår denne titel dog de tidligere Hyrule Warriors. Dette spil føltes som et spil lavet af fans – på godt og ondt. Det var en skør crossover, der ikke altid gav mening. Age of Calamity tager de samme komponentdele, men føler sig mere iboende en del af Zelda-serien; dette er ikke længere en spin-off for fan-service, men en ny, anden Zelda-post i sig selv.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild er ikke kun en af ​​de bedre poster i denne store serie – det er også et af de største spil nogensinde. Til dette formål er missionen om at leve op til dens inspiration måske umulig for Age of Calamity. Det er ikke desto mindre vellykket på det, det går ud på, men giver et sjovt, interessant og spændende nyt eventyr, som fans af det spil helt sikkert vil nyde. Det forbliver ikke din appetit for Breath of the Wild 2 – men det holder dig heldigvis beskæftiget alligevel.

Testet version: Nintendo Switch (docket) og Nintendo Switch Lite. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren med henblik på denne anmeldelse.