HomeXbox OneForza Horizon 5 anmeldelse: en potent formel perfektioneret og et af årets...

Forza Horizon 5 anmeldelse: en potent formel perfektioneret og et af årets bedste spil

Forza Horizon 5 er et racerspil. Men dens hjerte handler i virkeligheden slet ikke kun om racerløb. For mine penge har denne spin-off-serie bygget sit omdømme og kvalitet op omkring forskellige fundamenter. Det er en serie om kultur. Det handler om stemningen, tonen, følelsen.

En del af alt det er, hvordan hvert køretøj bogstaveligt talt føles, når det sejler rundt på sit åbne verdenskort, men en større del af det er den tågede, svære at beskrive ting, som spillet aktiverer i dig. Mange ting aktiverer denne del af hjernen, som overdrevne dødbolde og fjollede motorstunts – men en enorm del af det handler om én ting: spillets verden.

Det er faktisk nok det, jeg er kommet til at elske mest af alt ved Forza Horizon som en underserie. Verden i sig selv er uden tvivl den mest fremtrædende karakter i hvert spil. Dette faldt ikke rigtig ind for mig, før jeg spillede Horizon 4, et spil, der foregår i mit hjemland, som derfor talte til mig; hver subtil detalje og blinkende reference blev forstået. Det ændrede igen min opfattelse af den femte horisont, som jeg synes gør et endnu bedre stykke arbejde med at repræsentere og kanalisere kulturen i dens omgivelser, Mexico. Jeg forestiller mig, at det er genialt for dem, der bor der, ligesom Horizon 4 var for mig, men det er også magisk for dem, der aldrig selv har været der.

Efterhånden som den grafiske troskab bliver bedre, bliver konceptet ’digital turisme’ mere attraktivt – noget som Xbox allerede har haft succes med i Flight Simulator. Forza Horizon 5 er dog et mere iboende video-gamey udtryk for den idé, hvor blot det at se disse smukke omgivelser uden tvivl er lige så spændende som at lade en superbil glide rundt på deres veje.

Forza Horizon 5 roder ikke med. Den er enorm i skala og omfang, glitrende i sin skønhed og stadig imponerende i sin ambition på trods af, at dette er studiets femte udflugt. Dette er sjældent; på dette tidspunkt er en udvikler normalt ved at ringe til den eller anstrenge sig for mangel på ideer. Men i dette tilfælde bliver Playground Games ved med at finde nye tweaks og nye ideer, hvoraf de mest fantastiske i dette spil er støvstorme og tropiske storme, som ikke kun er visuelle tegnsætninger, men farer, du aktivt kan køre ind i eller undgå. Vejret har faktisk fået et markant løft over hele linjen denne gang. Det matcher op til resten af ​​oplevelsen, der føles som hånden fra udvikleren Playground Games, der skruer alt op til elleve – eller tolv, givet den tidligere indgang føltes allerede som om, at den brød lydstyrkeknappen.

På trods af følelsen af ​​et spil, der kaster alt efter dig, er Forza Horizon 5 ikke mindre venligt. Faktisk er det en virkelig luftig oplevelse, der implementerer alle de forskellige justeringer og drejeknapper i Forza-motorens kerne for at levere to ting på én gang: en frihjuls-venlig åben-verden-arcade-raceroplevelse og en realistisk håndtering, selv om det er lidt fjollet. simuleringsafledning, hvis du ønsker det. Som standard er assisterne generøse, og AI-konkurrencen (stadig “Drivatars”, baseret på dine Xbox Live-venners kørefærdighedsprofiler) er let – men du kan skrue op for deres intelligens og ned for hjælpen, hvis du vil have en hardcore-udfordring.

Når det er sagt, så tror jeg egentlig ikke, at udfordring er der, hvor Horizon er mest hjemme alligevel; det vil gerne spilles for sjov, den slags spil, der svæver, når du tager det afslappet, den ultimative ting at slappe af med en øl fredag ​​aften. Nogle gange er det overraskende, hvor godt spillet formår at bevare denne stemning, selvom det har et kort, der bliver til ikonsuppe, tilsyneladende endeløse begivenheder og udfordringer, der gyder overalt. Den slags kort får mig nogle gange til at føle mig overvældet i andre spil (heya, Ubisoft) – men ikke her. Spillets tone er for imødekommende til, at den kan stresse dig.

Så meget demonstreres mest skarpt i spillets historie og rollebesætning; du er en ‘superstjerne’-chauffør, der tilsyneladende har råd til enhver bil og ikke er bange for alt. Alle tilbeder dig, og alle er ubønhørligt optimistiske. Der er ikke engang en snild rival i spil – du er her bare for at nyde denne episke festival og skabe minder. Og det er mindeværdigt til æren for dets design.

Resten er til en vis grad en åbenlys udvidelse af de ideer, der er udtrykt i tidligere Horizon-spil. Dødboldene bliver større, dummere og mere intense. Racing er en kernesøjle, men den er brudt op af mindeværdige beats, herunder en køretur op, gennem og tilbage ned ad en aktiv vulkan. De roligste øjeblikke i spillet kommer i tilpasningen, hvor du kan gennemse menuer for at finjustere udseendet af din avatar og køretøjer, eller for de ægte gearhoveder, der fifler med dit køretøjs specifikationer og opsætning.

""

Du vil måske også gerne tilbringe stille øjeblikke i ‘EventLab’, en ny indholdsskabende suite, der lader dig bygge skræddersyede begivenheder – selvom dette selvfølgelig er stilheden før stormen, hvor du så kan frigøre din vanvittige skabelse på dine venner online via online-funktionalitet, der går på linie med at løbe gennem spillet som en sten, mens den på en eller anden måde stadig føles helt og fuldstændig rimelig valgfri.

Den måde, online føres gennem spillet på, viser faktisk et af de bredere geniale stykker, der er udstillet i Forza Horizon 5: det trænger konstant nålen og balancerer forskellige og ofte ret forskellige mål for at levere det bedste af begge dele. verdens situation. Det tjener praktisk talt hver sejr.

Lad os være klare et øjeblik: Forza Horizon har altid været god. Fra det øjeblik, den bragede ind på scenen i 2012 som et spin-off til den centrale, mere po-facede Forza Motorsport-serie, etablerede den sig som en sjov, spændende og subversivt moreish alternativ tråd til racerløb på Xbox. Det var på mange måder den spirituelle, åbne verden efterfølger til Project Gotham Racing, og til gengæld sporede dens rødder tilbage til arkaderacerkongelige som OutRun. Dette er en svær slægt at stå op til, men Horizon 5 tager al den historie og erfaring med sig og opgraderer gradvist denne serie til en genstand, der skal spilles. Det er en præstation af et spil.

Ansvarsfraskrivelse: Testet på Xbox Series X. En kopi af spillet blev leveret af udgiveren.