ForsideReviewBravely Default 2 anmeldelse: et genial kampsystem, der vil begejstre fans -...

Bravely Default 2 anmeldelse: et genial kampsystem, der vil begejstre fans – i en dybt ujævn pakke

Som en retro RPG-genoplivning er Bravely Default 2 trofast og fuld af hjerte, ligesom sine forgængere. Som et high definition 2021-videospil kommer det undertiden til kort.

Jeg er lidt revet på Bravely Default 2. På den ene side er det et japansk rollespil for ægte entusiaster af genren. Dens kamp er teksturrig, fuld af dybde og omfattende kampmuligheder. Det er udfordrende – nogle gange faktisk lidt for meget for sit eget bedste – men i sidste ende givende. Med hensyn til hvordan det spiller, elsker jeg generelt det.

Præsentationen er dog, hvor jeg sidder fast. Dette er et spil med smukke, maleriske baggrunde, der vinker dig dybere ind i BD2s middelalderlige verden … Men så gestikulerede karaktermodeller gestikulerer sig gennem historiens scener med gentagne animationer, og jeg rykkes lige ud. I bedste fald er dette lidt skuffende. I værste fald byder det på en ubehagelig slags kunstnerisk piskesmæld.

Dette er ikke nødvendigvis et kunststilproblem, men mere et præsentationsproblem. Kunsten i Bravely-serien blev defineret af den legendariske japanske spilkunstner Akihiko Yoshida, kendt for blandt andet sit arbejde med bestemte Final Fantasy-titler og Nier Automata. Han har ikke bidraget til dette spil, men hans slående stil gennemføres i BD2s kunst, som er fra Hajime Onuma og Naoki Ikushima. Karakterportrætter, boksekunst og forskellige konceptkunstværker er noget at se på – men selve spillet ligner dem ofte ikke rigtig.

Tilbage på Nintendo 3DS, hvor denne serie havde sin oprindelse, var dette mere fornuftigt. Det var en maskine med begrænset effekt og en lille skærm. Ligesom hvordan vi købte en forenklet, pixeleret klovn som et tegn med mørke gravitas i Final Fantasy 6, skal du suspendere din vantro. I Bravely Default og Bravely Second fungerede det. Blæs denne stil op til en mere kraftfuld maskine og en high-definition-skærm, og resultatet er uhyggeligt. Disse dukker stirrer sig død igennem slag og cutscenes, og det betyder ikke helt, hvor god musikken er (meget) eller voiceover (stærk) eller historien (anstændig) – jeg fandt min suspension af vantro og interesse for denne historie, anstrengt. Dette er en skam, da karaktererne som skrevet er ofte en historiens højdepunkt.

Dette handler heller ikke om at ønske grafik i topkvalitet i et spil. Square Enix’s Trials of Mana-genindspilning har en throwback-stil, men dens karakterer er langt mere fulde af liv. Og Octopath Traveler, et andet Square Enix-joint udgivet i Vesten af ​​Nintendo, er en mesterklasse til at kanalisere fortiden i et grundigt moderne udseende og følelsesspil. Modigt standard 2 er det ikke.

Med disse klager bemærket bevæger vi os videre i spillet korrekt. Bravely Default 2 er et traditionelt turbaseret RPG med et twist – og det er fra det twist, at serien får sit navn. At gå ‘Brave’ i kamp indebærer at bruge flere vendinger på én gang, så du kan angribe flere gange i træk. At ‘Standard’ er at gemme en tur til at bruge senere. Disse to systemer interagerer – så det er muligt at modige dig selv til ‘negativ kredit’ af sving, i hvilket tilfælde du bliver tvunget til standard, indtil du nulstilles tilbage til nul. På samme måde kan du som standard gemme sving bevidst, alt sammen en del af den større strategi.

For at give nogle grundlæggende eksempler på konsekvenserne af dette, forestil dig at bruge standardkommandoen sammen med din healer for at spare på sving, så når din fest virkelig er skadet, kan de kaste flere genoprettende trylleformularer på én gang. Alternativt kan du forestille dig at tvinge hele dit hold til at være modig og aflæs fire drejninger hver på en enkelt karakter, når de er debuffede og i en sårbar tilstand. Hele kampsystemet kaskaderer ud fra denne ene mekaniker.

Det er et smart spil på traditionelle turbaserede kampe. Faktisk er det for mine penge en så smart afledning fra normen som ‘Active Time Battle’ -systemet, der fortsatte med at definere Final Fantasy. Mens strømmen af ​​kampe udføres på en lidt anden måde her end de to foregående BD-spil, er alt, hvad der gjorde kampen i disse spil udfordrende og spændende, til stede her.

Lige så vigtigt som kamp er forberedelse. Bravely Default 2 har lige så meget dybde her, med din festkomposition dybt ændret ved dit valg af et job og subjob for hver karakter. Dette bestemmer dine evner, og der er langt over tyve forskellige karakterjob at vælge imellem – selvom jeg ikke siger nøjagtigt, hvor mange der skal undgås at ødelægge overraskelseslåse efter spillet. Der er en række forskellige evner knyttet til disse job, hvoraf mange går i RPG-troper som Vanguard, Dragoon, Monk, White, Black og Red Mages – og så videre. Det er fremragende ting.

Udstyr er også en tung overvejelse her. Dit jobvalg påvirker ikke kun dine evner, men også din statistik. En munk er mere af en tank, for eksempel i stand til både at skille ud og tage mere straf. Dette bestemmer også karakterens maksimale bærevægt, som igen styrer, hvad der kan udstyres. Tyngre rustning og våben vejer mere – så der er altid en balance, der skal opretholdes.

Balance som denne er i centrum for Bravely Default 2’s spil. Selvom det paradoksalt nok heller ikke føles meget afbalanceret – det er ofte meget svært tidligt, og selvom det letter senere, føles det ofte lidt uretfærdigt. I fangehuller – som undertiden trækker videre – føles det som om spillet vil have dig til at deltage i hvert kampmøde, der bliver sat foran dig – selvom de er lettere at undgå end nogensinde. Kampe er ikke tilfældige her, men er repræsenteret på skærmen med fjender, du støder på på kortet. Dette starter kampen. Kampene er spændende takket være de fremragende systemer, men lider af de samme visuelle mangler som historiens sekvenser.

Bosses er så vanskelige, at slibning i fangehullerne, der fører til dem, føles obligatorisk – men du når hurtigt et punkt, hvor du er så magtfuld, at fjender i fangehullet oververden vil flygte fra dig i frygt. Aha, vil du tro – dette vil betyde, at jeg er klar – hvis ikke overvældet – til chefen! Ikke så. Cheferne er stadig brutale. Jeg er ikke sikker på, hvilken slags vanskelighedskurve udviklingsholdet skød efter, men selv jeg, en hardcore JRPG-nørd, begyndte at blive periodevis frustreret. Det er underligt at tro, at dette spil er udgivet af Nintendo, der ofte går for langt i den anden retning.

Den foruroligende ulighed mellem de uhyggelige karakterer og den smukke, maleriske verden, de beboer, er også til stede i andre områder, såsom spillets sideopgaver. Der er over hundrede af dem, men hvad du får er lidt af en tilfældig lodtrækning. Nogle er stemmehandlede og tager dig med på interessante rejser, der udfylder nye og værdifulde oplysninger om figurerne i denne verden. Andre er stemmefri hentningsopgaver, der sender dig spadsering frem og tilbage over hele verden for små belønninger. Den ene er helt umagen værd, mens den anden utvivlsomt polstrer, på trods af at spillet allerede er ret tilfreds med hovedhistorien. Ligesom vanskelighedsforskellen mellem normale mobs og bosser og den kunstneriske splittelse føles dette ofte som et spil med to halvdele.

Præsentations- og balanceproblemerne tager i sidste ende ikke for meget fra Bravely Default 2. Der er et strålende spil her med hjerte, kløgt og en beundringsværdig tilbedelse af genrenes klassikere. Dens charme kan ikke nægtes – og det giver en nyttig pude mod de ujævne og ru kanter. Når det er sagt, at omfavne en klichÉ – dette er absolut en for fans af genren, der ønsker en vanskelig, systemdrevet RPG – og er ikke så bekymrede for den visuelle præsentation.

3/5