ForsideNewsAssassin's Creed Valhalla Review - en langsom forbrænding, der blomstrer til en...

Assassin’s Creed Valhalla Review – en langsom forbrænding, der blomstrer til en givende oplevelse

Vikinger har haft en anden popkulturrenæssance med højt profilerede tv-shows i form af The History Channel’s Vikings og BBC & Netflix co-produktion af tilpasningen af ​​’The Saxon Stories’ -serien, der hedder The Last Kingdom. Begge viser afviger fra den traditionelle idé om vikinger, at vi alle en gang blev undervist, mens vi voksede op; Der er ikke nogen hornede krigere i syne, de løber ikke bare efter uskyldige mennesker og slager dem i processen. I stedet viser begge vikingekulturen i et andet lys, en der er mere kontemplativ mellem deres øjeblikke med blodsudgydelse og erobring. Gå ind i Assassin’s Creed Valhalla.

Spillet har haft en stenet vej at frigive, inklusive spillets kreative direktør, der blev fyret tidligere på året efter flere undersøgelser af beskyldninger om chikane og misbrug hos Ubisoft.

Du spiller som Eivor, der sammen med sin allierede Sigurd sejler til England på jagt efter et nyt sted at ringe hjem efter at have nægtet at bøje sig for en ny, ung konge i Norge. Du ankommer, opretter et lille samfund ved navn Ravensthorpe og fejes straks op i den veltrampede grund af Viking Expansion of England omkring 865 e.Kr. Denne periode i historien er siden blevet mytologiseret utallige gange, oprindeligt i Den angelsaksiske krønike og den gamle nordiske fortælling, Saga of Ragnar’s Sons. Denne periode i historien er særlig rodet, så det var det perfekte sted for skaberne af Assassin’s Creed Valhalla at introducere vores band af vikinger i blandingen.

I ægte Assassin’s Creed-stil lærer du at kende og møde berømte figurer som Ivarr den udbenede og Ubba Ragnarsson efter at have ryddet rodet efter den store sommerhær. Plottet ser dig kæmpe med dig selv, når du møder udfordringerne ved at lede en ny løsning og kontrollere magtbalancerne på tværs af Englands kongeriger. Disse historier er spredt overalt i England, hvor du vil interagere med en række kongemagere, når magtvægten begynder at skifte dramatisk.

Dette gøres utroligt effektivt, hvor Eivor løfter sig til forskellige riger over hele England, hvilket sætter dig på forskellige historiebuer for at tippe magt til din fordel i disse områder. Du begynder at forbinde med navnene og ansigterne i spillet, som lige er ispedd stille, karakterdrevne øjeblikke imellem den tunge politik og handlingssæt. Der er også afsløringer, der kan findes i spillet, der efterlod mig helt slap, men jeg vil virkelig ikke forkæle det for dig.

Det er en overbevisende historie med vendinger gennem fortællingen for at holde dig hooked og står skulder-til-skulder med folk som The Last Kingdom og Vikings. Skønt, din spillerkarakter Eivor er bare din brugskraft ‘brute with a heart of gold’, men når du spiller, jo mere vokser Eivor og udvikler sig til en overbevisende hovedperson med nogle chokerende øjeblikke, som vi ikke er ved at spilde bønnerne på.

Desværre fortsætter den næsten nok uforståelige “virkelige verden” plot af Assassin’s Creed-serien. Heldigvis er disse øjeblikke stadig få og langt imellem, men bringer ligeledes absolut intet til bordet, når det kommer til min nydelse af spillet. På dette tidspunkt bekymrer nogen sig stadig meget om det, når der er en hel, meget mere engagerende verden at udforske og tænke over?

Gå ikke glip af, Assassin’s Creed Valhalla er enorm, og følger meget den traditionelle Ubisoft-form med at fylde kortet med ting at gøre og steder at udforske, indtil dine ben falder af, inklusive varemærket Assassin’s Creed-tårne. Der er dog gjort nogle bestræbelser på at ændre status quo med små miljømæssige gåder, ‘mysterier’ i verden, der bryder op med udforskning og quests tilbage på Ravensthorpe, der giver dig mulighed for at komme lidt tættere på dit besætning.

Der er flere nye begivenheder, som du også kan snuble over. En af mine favoritter tidligt i spillet handlede om at give en soldat, der netop var kommet hjem, en vask, efter at han stank ud af huset og hævdede, at det at være dækket af poo og skyde poo-dækkede pile gav ham en kant i kampen. Disse er spredt rundt i spillet og føjes aldrig til din søgelog, hvilket giver dig et incitament til at tage en lille pause fra den næsten uendelige udforskning. Det ville have været rart at være lidt mere jordet i Assassin’s Creed Valhalla-verdenen med et stærkere fokus på historierne om det almindelige folk, der bor der, men der er gjort en klar indsats, så du får en idé om, hvad livet kan være som i det angelsaksiske England.

I løbet af Assassin’s Creed Valhalla vil du høre en særskilt stemning, der omfatter rejsen, dette skyldes til dels, at Ubisoft bringer den robuste musiker Einar Selvik om bord, tidligere trommeslager for det sædvanlige black metal-band Gorgoroth og en grundlægger medlem af Wardruna, der ofte har sange på Vikings History Channel-show. Det er enestående arbejde og uddyber kun den fordybelse, du føler på vigtige øjeblikke i hele spillet.

Når det kommer til kamp og fjendtlige lejre, formår Valhalla at bryde cyklussen i den traditionelle snigende infiltrationssløjfe, der tilsyneladende blev kopieret og indsat i hver tomme af Odyssey’s kort. I stedet har vi ‘Raids’, som er belejring af bosættelser eller lejre, som du er i stand til at aktivere, når du er i området. Når du starter et raid i et passende område, er du i stand til at tackle alle fjender i dette lejr lige ved siden af ​​med et band af raiders, som du kan rekruttere og vælge ved din side. Raidet slutter, når du har samlet tre stykker bytte, der er spredt i lejren.

For det meste er disse alle lige melees med store grupper af fjender, med nary et strejf af strategi bag det. Den samme mekaniker føres frem i bestemte øjeblikke i hovedhistorien, hvor du er i stand til at gøre brug af en voldsram. Det ville have været rart at se andre elementer udgør razziaer i spillet, men den rene følelse af at du får fra det er spændende. Din belønning for at gennemføre razziaer er dyrebare ressourcer, der hjælper dig med at opgradere din lejr på Ravensthorpe, og du bliver nødt til at gøre dem temmelig ofte. Men det bliver aldrig rigtig gammelt, delvis takket være styrken i kampen i Assassin’s Creed Valhalla.

Du er i stand til at kæmpe i et par forskellige stilarter, vælge mellem stealth, ranged og melee-tilgange, med passende træningstræopgraderinger, mens du fortsætter, som alle andre AAA-spil, der blev lavet i 2020. Jeg fandt det sjoveste dog stort set ignorerer enhver fremtoning af subtilitet eller snig, og angreb-head-on med to akser i hånden, hvilket gør hurtigt arbejde af fjender undervejs. Med en række forskellige våben og evner, som du kan finde, mens du udforsker verden, er de muligheder, du har til rådighed imponerende. Selvom det bestemt ikke er et Dark Souls-niveau af langsomhed at bekæmpe, er der et bevidst tempo og balance til dine gynger, pile og færdigheder, som alle styres med udholdenhed og adrenalinmålere, hvilket gør det til at føle sig tungt, bevidst og tilfredsstillende.

Gear og færdigheder er bundet til kampevne, hvor gearprogression specifikt tager lidt bagsæde denne gang, med rustning og våben, der er betydeligt mindre end de var i tidligere spil. Dette tvinger dig i det væsentlige til at bruge dine ressourcer på at udjævne gear hos lokale smede og få dig til at investere tidligt med din karakteropbygning. Dette er bestemt en velkommen ændring i forhold til den kedelige, loot-tredemølle-tilgang i tidligere spil.

Det tager et stykke tid at virkelig varme op til Assassin’s Creed Valhalla, og 15-20 timer i var jeg ikke så ivrig efter det som nu; men det er takket være spillet, der holder op, og faktisk giver dig mere, mens du spiller, med hensyn til plot, verden, aktiviteter og at afsløre mysterierne skjult dybt inde i spillet. Det bryder nogle af de kæder, som serien blev bundet i, når det kommer til design, samtidig med at det også dristigt ejer sin egen identitet. Det er muligvis ikke The Witcher: Wild Hunt, eller specifikt gør noget, der bryder rattet, når det kommer til open-world game design, men Assassin’s Creed Valhalla får dig til at investere. Det er en langsom brænding, der tager sin tid at vise dig sine sande farver, før den blomstrer ind i et givende, kødfuldt spil, der holder dig engageret i vintermånederne.

Assassin’s Creed: Valhalla kommer til PC, Xbox One, Xbox Series S / X, PS4 og Stadia den 10. november og til PS5 den 19. november. Version testet: PC. En kopi blev leveret af udgiveren.